Mâncăm sănătos

grupa mare nov. 16, 2020

Tema săptămânii 16-20 noiembrie este „Mâncăm sănătos”.

 Educarea limbajului

Putem începe discuția pe această temă pornind de la povestea „Omida mâncăcioasă” de Eric Carle. Am găsit online o variantă foarte frumos povestită:

Omida mâncăcioasă

Povestea omizii poate fi punct de plecare pentru învățarea/repetarea mai multor noțiuni:

  • ce înseamnă alimentația sănătoasă;
  • zilele săptămânii;
  • numerele de la 1 la 10;
  • ciclul de viață al fluturelui.

După ce audiați povestea, cu ajutorul întrebărilor, ghidați copilul pentru a reda conținutul:

  • De unde a apărut omida?
  • Ce a mâncat luni/marți/......?
  • Ce a mâncat sâmbătă?
  • De ce a durut-o burtica?
  • În zilele în care a mâncat fructe și legume a durut-o burtica?
  • Ce trebuie să mâncăm ca să fim sănătoși?
  • Ce s-a întâmplat cu omida la finalul poveștii?

Solicitați copiilor de fiecare dată să răspundă printr-o propoziție, nu printr-un cuvânt.

Joc didactic

Pornind de la alimentele cu care s-a hrănit omida din poveste, puteți juca „Eu spun una, tu spui multe”. Pentru a varia, schimbați rolurile sau titlul jocului: „Eu spun multe, tu spui una”.

Arte/Educație plastică

Haideți să pictăm omida mâncăcioasă.

Sursa: Pinterest

Căutați  unsprezece pietre potrivite ca mărime și relativ plate.  Pictați una roșie  - capul omizii și restul verzi. Pe partea cealaltă a pietrelor pictate cu verde, pictați ce a mâncat omida în ziua de sâmbătă: o prăjitură de ciocolată, o înghețată, un castravete murat, o felie de cașcaval, o felie de salam, o acadea, o felie de plăcintă cu cireșe, un cârnăcior, o brioșă și o felie de pepene. Apoi puteți spune povestea folosind aceste pietricele pictate.

O altă activitate de pictură pe care prichindeii o vor găsi foarte interesantă este aceasta:

Sursa: twinkl.ro

Se pictează palma cu verde și degetele cu maro, apoi se presează mâna pe foaie cu degetele în sus. Se repetă operațiunea de 2-3 ori. Întoarcem foaia, astfel încât degetele, care reprezintă picioarele omizii să fie în partea de jos. Se pictează doar palma cu roșu și se presează mâna pe foaie pentru a realiza capul omizii. Folosind o pensulă desenăm detaliile (ochii, antenele).

Poate sunteți îndrăgostiți de pictură....așa că mai am o propunere pentru voi: pictură cu baloane!

Pictură cu baloane

Puteți aplica ce am învățat acum două săptămâni: dacă amestecăm albastru cu galben, obținem verde!

Întreg, jumătate, sfert - activitate integrată

Putem face o activitate interesantă în bucătărie, îmbinând matematică cu educația plastică. Veți sacrifica 2-3 legume și fructe, dar cei mici vor învăța și se vor distra.

Alegeți o legumă/un fruct care poate fi tăiat în jumătate/sferturi obținându-se părți relativ egale. Să presupunem că avem un măr. Începem prin a-l studia:

  • Cum este mărul? (Mărul este mare/roșu/copt.)
  • Lipsește vreo bucățică din el? (Nu, mărul este întreg.)
  • Ce se întâmplă dacă îl tai? Câte bucăți am obținut? (Am obținut două bucăți egale.)
  • Aceste bucăți se numesc jumătăți.
  • Câte bucăți obțin dacă tai fiecare jumătate în două? Le numărăm. Câte sunt?  (Sunt 4 bucăți).
  • Acestea se numesc sferturi.
  • Dacă le pun una lângă alta, ce obțin? Puteți „prinde” bucățile de măr folosind o bandă elastică. (Obținem un măr întreg).

În continuare puteți experimenta ce forme obțineți dacă folosiți fructe și legume ca ștampile. Puteți folosi jumătăți de măr, de pară, broccoli, morcov, cartof. Puteți picta „Borcanul cu compot” sau ”Borcanul cu murături”. Pictați conturul borcanului, puneți în interior stampilele din fructe (compot) sau legume (murături), apoi pictați „zeama” din borcan.

Activitate practică:

-          O ajut pe mama la gătit! (spălare și curățare legume, fructe; tăierea fructelor și legumelor; pregătirea unui preparat simplu)

-          Punem masa împreună! (așezarea mesei: farfurii, șervețele, tacâmuri; stabiliți care este partea stângă, unde este locul furculiței și al șervețelului și care este partea dreaptă unde punem lingura și cuțitul).

Sursa: Pinterest

Educație muzicală

Momentul poveștilor:

Momentul de mișcare:

-          gimnastică de înviorare

-          joc de mișcare „Culegătorii de mere” (ridicare pe vârfuri și întinderea mâinilor în sus, ca și cum am culege mere dintr-un pom foarte înalt, apoi aplecare – punem merele în coș); „Prinde mărul” (joc de aruncare- prindere a unei mingi de mici dimensiuni);

-          joc distractiv „Telefonul fără fir”;

-           joc distractiv „Rime pentru fructe/legume”  (alune – bune, nuci – papuci, gutui – amărui; ardei – rotofei, pară – cămară etc).

Georgiana Dragomir

profesor pentru învățământ primar și preșcolar