Provocarea zilei

proiect tematic mart. 17, 2020

Argument

Perioada de criză pe care o traversăm și care necesită izolarea publică ne îndeamnă să nu lăsăm educația să intre în criză. Ne dorim ca toate cunoștințele, competențele, comportamentele, aptitudinile și talentele preșcolarilor dobândite până acum să continue să fie exersate, dezvoltate și valorizate.

Preșcolarii, și nu doar ei, nu sunt obișnuiți cu izolarea publică, nu înțeleg gravitatea situației impuse la nivel național și chiar mondial. Pentru ca ei să nu fie afectați din punct de vedere psihic sau emoțional, de către această situație, se impune ca adulții, și în special cadrele didactice susținute în plan familial de către părinți, partenerii noștri în educație, să îi menținem pe cei mici conectați la grupul social din care fac parte.

Prin urmare trebuie să aplicăm izolarea publică și nu izolarea socială. Utilizând multitudinea de canale social-media pe care le pot accesa părinții putem realiza cu ușurință menținerea contactului educațional dintre cadre didactice, copii și părinți și chiar să îl consolidăm.

Prin proiectul tematic „Provocarea zilei – Totul va fi bine” ne dorim ca preșolarii grupei să resimtă cât mai ușor această izolare, să își păstreze tonusul și spiritul vesel al copilăriei, astfel că le vom oferi zilnic o sarcină de lucru atrăgătoare, captivantă,  motivantă, inedită care să lase loc exprimării libere a personalității copilului și să îi stimuleze creativitatea.

Descrierea activității:

În fiecare dimineață educatoarele grupei vor lansa o provocare pe grupul comun al părinților grupei. Vor fi oferite indicații, detalii care pot dirija într-o oarecare măsură desfășurarea și realizarea sarcinii de lucru. La finalizarea sarcinii părinții vor face fotografii cu copilul și lucrarea pe care le vor posta pe grupul clasei. Toate fotografiile vor fi reunite într-un colaj, care va fi postat pe grupul clasei, facebook-ul grădiniței și pe blogul grădiniței la rubrica destinată proiectului. În aceeași rubrică, pentru fiecare colaj se va realiza un puzzle pa care copiii vor putea să il reconstruiască online. Sarcinile vor fi oferite zilnic pe toată perioada suspendării cursurilor.

Scop:

Traversarea perioadei de criză și a izolării publice datorată virusului COVID – 19 într-un mod cât mai atractiv pentru preșcolari prin realizarea unor sarcini de lucru zilnice.

Obiective:

  • Exersarea cunoștințelor, competențelor, comportamentelor, aptitudinilor și talentelor preșcolarilor prin sarcini de lucru zilnice conform temei săptămânale și a nevoilor identificate la un moment dat;
  • Stimularea creativității prin sarcini de lucru inedite, motivante, atractive și captivante;
  • Menținerea preșcolarilor în contact social indirect cu ceilalți membri ai grupei de preșcolari.

Durata:proiectul se va desfășura pe toată perioada suspendării cursurilor

Grup țintă: cadre didactice, părinți, preșcolari, comunitatea locală

Resurse:

·         de timp – fiecare copil își va îndeplini sarcina  de lucru în orice moment al zilei dorește conform propriului ritm, respectând indicațiile de lucru,

·         de spațiu – fiecare copil își va îndeplini sarcina de lucru în confortul propriei locuințe, utilizând spațiul online când îi este solicitat acest aspect sau conform propriei inițiative,

·         materiale – fiecare copil își va îndeplini sarcina de lucru utilizând materialele solicitate sau alte materiale disponibile.

Teme propuse:

1. Totul va fi bine! Stăm acasă!

Descrierea sarcinii de lucru:  Copiii vor desena  un curcubeu și vor scrie mesajul temei.

puzzle:

          https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=014c852727b9  

2. Zâmbește! Totul va fi bine!

Descrierea sarcinii de lucru:   Preșcolarii vor realiza un selfie cu zâmbetul lor!

Copiii adoră să facă poze, nu-i așa?

 puzzle:  

https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=22f11e1726cc

3.  Stau acasă, căci îmi pasă! Totul va fi bine!

Copiii vor realiza desenul „Acasă” în care să apară curcubeul și vor scrie mesajul temei.

                     Desenele lor sunt minunate!

 puzzle:

https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=006c36b81878

4. Prinde fixul! Totul va fi bine!

După ce vor lua micul dejun, își vor spăla și sterge cana/paharul și o/îl vor utiliza să traseze conturul unui cerc pe care îl vor decupa, apoi cu ajutorul părinților vor scrie orele. Astfel își vor pregăti ceasul. Urmărind orele vor „prinde” fixul. Dacă vor privi ceasul când va fi ora 10.00 vor desena limbile ceasului pe cercul decupat în poziția 10.00.  Seara vor transmite fotografia cu câte fixuri au prins.

puzzle:  

            https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=3b9dc39a228f

   

 5. Stau acasă, fac mișcare! Totul va fi bine!

Copiii vor face exerciții de mișcare așa cum făceau zilnic la grădiniță la Întâlnirea de dimineață. Părinții îi vor fotografia. Toate pozele vor fi incluse în colaj, care va deveni puzzle.

puzzle:

   https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=2e07869a7bf1

6.  Un interviu vă rog! Totul va fi bine!

Copii vor confecționa un microfon din diverse materiale apoi le vor lua interviu membrilor familiei. Vor descoperi sentimentele celor din jur și vor exersa formulele de politețe așa că se vor adresa cu „dvs.” Cum vă simțiți alături de familie? Cum credeți că se simt ceilalți membrii ai familiei alături de dvs.? Ce ați făcut împreună în această săptămână?

puzzle:

https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=3462af45de50

7.  Gătim acasă! Totul va fi bine!

Copiii, împreună cu părinții vor pregăti un desert sau o gustare. Vor încerca să scrie rețeta folosită prin desene.

De exemplu:

- clătite: 3 ouă, 2 căni de apă, 1 cană de făină... în locul cuvintelor utilizând desen (ouă, cană, lingură etc)

- salată de fructe sau legume

- mic dejun etc.

puzzle:

           https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=2e047834558f

8.  Spune câte sunt! Totul va fi bine!  

(volumul - unități de măsură neconvenționale)

Sub supravegherea părinților, copiii vor alege un pahar mare si unul mic din cele pe care le au în casă. Vor umple paharul mic cu apă si il vor varsa in cel mare. Vor repeta operația până când paharul mare va fi plin, numărând de câte ori au umplut paharul mic. Vor scrie pe o hârtie cifra corespunzătoare numărului de pahare. Fiecare va trimite poza în care se văd paharele (cel mare plin, cel mic gol) și hârtia pe care a scris numărul, iar toate pozele vor fi cuprinse într-un colaj, care va deveni puzzle.

  puzzle:

         https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=16357e52b8b7

9.  Personaje din poveste. Totul va fi bine!

(identificarea sunetului inițial și scrierea literei corespunzătoare)

Copiii vor desena liber personajele din poveștile preferate, le vor decupa și le vor fixa pe bețișoare din lemn/plastic. Pe spate vor scrie litera corespunzătoare sunetului inițial al personajului.

Exemplu pentru povestea „Scufița Roșie”: pe spatele personajelor vor fi scrise literele: S (scufița), B (bunicuța), V (vânător), L (lup), M (mama)

Când toate personajele vor fi gata vor face poza și o vor trimite. Toate pozele vor forma un colaj care va deveni puzzle.

puzzle:

10.

Urmează noi provocări!

Gabriela Teca

Profesor învățământ primar și preșcolar