Vine vara, bine-mi pare!
Dialog cu vara, de Aurora Luchian
- Vară caldă și frumoasă
Ce-ai în paneraș?
- Cireșele, căpșunele,
Pentru copilași!
- Și în părul tău bogat
Ce ți-ai împletit?
- Flori de câmp, flori de grădină
Tot ce am găsit!
- Dar pe umeri, șalul tău,
E gata să pice!
De ce-atârna așa de greu?
- E brodat cu spice!
- Vară, tu ești delicată
Ca o zână, zău!
Aurită, îmbujorată,
Ai farmecul tău!
A trecut mult timp de când nu am mai învățat o poezie, nu?! M-am gândit că această poezie frumoasă de vară este potrivită. Când ajutăm copilul să memoreze o poezie, trebuie să urmăm câțiva pași simpli. Citim poezia, apoi explicăm cuvintele necunoscute (paneraș - coșuleț, șal - eșarfă, brodat - cusut, delicată - grațioasă, îmbujorată - care are obrajii roșii). Se discută despre ce este vorba în poezie (strofă cu strofă) prin întrebări și răspunsuri: Cu cine vorbește copilul? Ce are vara în coș? Ce și-a împletit vara în păr? Ce poartă pe umeri? De ce este șalul greu? Cu cine seamănă vara? De ce?. Memorarea se face tot strofă cu strofă, repetând de fiecare dată strofa/strofele anterioare. După ce poezia este învățată, o puteți spune pe roluri. Copiilor le place foarte mult !
După am învățat poezia despre vară, putem vorbi despre florile de vară (de pe câmp și din grădină) și putem confecționa lucrări deosebite ca în exemplele de mai jos:
Folosind lucrările realizate, vă puteți juca un joc matematic pentru învățarea numeralului ordinal (primul/prima, a doua/al doilea, a treia /al treilea, a patra/ al patrulea etc). Rugați copilul să vă arate prima floare, apoi a doua, a treia.... Nu uitați că întotdeauna începem să numărăm de la stânga spre dreapta! Rugați-l apoi să arate o floare aleasă de dumneavoastră: „Arată-mi a treia floare, te rog!” O altă variantă ar fi să închidă ochii, să pună degetul pe lucrarea cu flori și să spune care floare este mai aproape (Degetul meu este lângă a doua floare). Pentru a fi mai simplu pentru ei, vă recomand să le faceți o demonstrație după ce le explicați de au de făcut!
Mergeți în curte/în fața blocului și observați florile. Discutați despre înălțimea plantei, forma frunzelor și a petalelor, culoarea și numărul petalelor, miros etc.
Vă mai aduceți aminte cântecul „Căldărușă plină”?
Căldărușa plină/ Haide în grădină/ Unde am o floare/ Ce-o sa crească mare/ Dacă e stropită/ Și e îngrijită!
Dacă aveți grădină sau plante în casă, învățați-i pe cei mici cum trebuie să le îngrijească!
Flori ...la gheață - un experiment simplu de realizat, cu rezultate surprinzătoare. Adunați flori și frunze din grădina/parc, apoi puneți-le în coji de ouă, turnați apă și introduceți-le în congelator. Veți avea o mare surpriză!
Observați florile prin gheața formată. Urmăriți procesul de topire al gheții afară la soare și în frigider. Comparați și explicați de ce gheața care a stat afară s-a topit mai repede.
Un cântec potrivit pentru această perioadă a anului este acesta:
Pentru puțină mișcare, propuneți-le celor mici să-și imagineze că sunt albine și zboară din floare în floare. Bineînțeles, din când în când, albinele întâlnesc obstacole pe care trebuie să le ocolească. Stabiliți un traseu și obstacolele și ....„zburați”! Pentru mai multă veselie, puteți asculta și cânta „Zum,zum,zum” !
Bucurați-vă! Vine vara!